Wszystko wskazuje na to, że już za rok zobaczymy pierwszy elektryczny zespół trakcyjny produkcji Pesy Bydgoszcz o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h dla RegioJet. Trójczłonowe i czteroczłonowe pojazdy, które będą od grudnia 2026 roku obsługiwały linię dalekobieżną R9, wiosną mają być testowane w ośrodku doświadczalnym VÚŽ Velim.
W roku 2023 czeski prywatny przewoźnik kolejowo-autobusowy RegioJet podpisał z Pesą Bydgoszcz umowę na dostawę łącznie 18 elektrycznych zespołów trakcyjnych o maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 200 km/h z myślą o realizacji umowy PSC, obejmującej przewozy na linii dalekobieżnej R9, łączącej Pragę i Brno alternatywną trasą przez Havlíčkův Brod przez 15 lat. Kontrakt z bydgoskim producentem obejmuje dostawę 11 pociągów składających się z czterech członów (300 miejsc siedzących) oraz 7 jednostek trójczłonowych (200 miejsc siedzących). Będą to pojazdy, w których każdy człon będzie osadzony na dwóch klasycznych wózkach.
Umowa PSC z Ministerstwem Transportu Republiki Czeskiej zakłada, że realizacja przewozów rozpocznie się w grudniu 2026 roku. W tym samym roku wiosną mają rozpocząć się jazdy testowe nowych składów, które były znane jako InterRegio200, choć rebranding platformy Regio160, która obecnie jest znana jako Elf 3, podaje w wątpliwość aktualność tej nazwy. Wiadomo natomiast, że pojazdy czteroczłonowe będą oznaczone jako seria 666, zaś trójczłonowe jako seria 667. Jak informuje portal Zdopravy.cz, polski producent miał opóźnić przygotowania do realizacji kontraktu o kilka miesięcy z racji znacznego obciążenia pracą w zakresie innych zamówień – chodzi tu w szczególności o planowane dostawy jednostek Elf.eu na rynek rumuński.
Wszystko wskazuje jednak na to, że rozpoczęcie eksploatacji nowych składów w zakładanym terminie nie jest zagrożone. Portal Zdopravy.cz informuje, że Pesa Bydgoszcz w poprzednim miesiącu przyspieszyła prace nad projektem. – W przyszłym roku na wiosnę planujemy jazdy testowe w ośrodku doświadczalnym w Velimi – powiedział Jan Bończyk, dyrektor odpowiedzialny za sprzedaż na rynkach zagranicznych. Jak informowano na początku roku, bydgoski producent rozpoczął już produkcję kluczowych komponentów, takich jak wózki, a na wiosnę 2026 zarezerwowano przepustowość we wspomnianym ośrodku doświadczalnym. Dziś możemy wam pokazać nowe wizualizacje, które przygotował bydgoski producent.
Uwagę w porównaniu z wizualizacjami zaprezentowanymi w 2023 roku wzbudzają zmiany w przestrzeni pasażerskiej 2. klasy, w której mają zostać zastosowane inne fotele, z niebieskim obiciem, podczas gdy na poprzednich wizualizacjach było ono zielone. Jak ujawnił dyrektor Bończyk w wypowiedzi dla Zdopravy.cz, będą to fotele produkcji czeskiej spółki Borcad, jednak ostateczny wygląd wnętrza nie został jeszcze ustalony. Warto dodać, że w nowych pociągach znajdzie się także niedużych rozmiarów aneks barowy, a liczba miejsc 1. klasy wyniesie 12% miejsc ogółem, co oznacza, że w jednostkach trójczłonowych będzie ich 24, zaś w czteroczłonowych 36.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.